Skip to main content

Leren met bewegen, waarom gebeurt dat nog zo weinig?

De Bijlesmeester is altijd op zoek naar vernieuwende methodes om leren gemakkelijker en leuker te maken. Daarom heb ik op 19 mei een webinar gevolgd over bewegend leren van Beweeg Inspiratie in samenwerking met Jan van der Zwan en nog veel meer experts en vakleerkrachten op dit gebied. Zelf ben ik erg enthousiast geworden over het ‘bewegend leren’ en de positieve effecten ervan, maar hoe werkt het precies?
Bewegend leren houdt in dat cognitieve activiteit gecombineerd wordt met bewegen. Het is wetenschappelijk bewezen dat bewegen helpt bij het gebruiken van cognitieve functies, na 20 minuten bewegen gaat je hart sneller kloppen waardoor er meer bloed naar de hersenen stroomt. Hierdoor komt er meer zuurstof in je hersenen waardoor je automatisch sneller gaat denken en dus leren!
Veel kinderen hebben een natuurlijke bewegingsdrang, kleuters maar ook pubers kunnen vaak niet lang stilzitten. Dit komt doordat er testosteron door hun lichaam giert en het is dan moeilijker om informatie te verwerken. Je zou denken dat alleen jongens hier last van hebben maar dat is niet waar! Ook meisjes hebben een natuurlijke bewegingsdrang en presteren beter na 20 minuten bewegen. Bewegend leren helpt dus ook bij het verminderen van die bewegingsdrang waardoor nieuwe informatie makkelijker en efficiënter wordt verwerkt.
Er zijn nog meer effecten van bewegend leren, zo train je bijvoorbeeld executieve functies doordat bewegen meer hersendelen stimuleert dan wanneer je stil zit. Er zijn verbeteringen te zien bij de aandacht, concentratie en planning van kinderen. Al helemaal wanneer je afwisselende bewegingen koppelt aan kleuren en vormen worden er meer plekken in de hersenen aangesproken. Het effect hiervan is dat er meer dopamine vrijkomt, het is dus wetenschappelijk onderbouwd dat bewegen leren leuker maakt! Dit is natuurlijk enorm goed voor het zelfbeeld, de motivatie, de gezondheid en het geluk van de leerling!
Het verbaasde mij dat al deze positieve effecten perfect aansluiten bij de doelen die De Bijlesmeester wilt bereiken met ons aanvullend onderwijs. Wij willen het leerproces zo goed mogelijk aan laten sluiten bij een leerling waardoor er bij de leerling een beter zelfbeeld, meer motivatie en vooral meer plezier ontstaat! Bewegend leren heeft precies deze effecten en ik ben erg benieuwd hoe wij dit kunnen toepassen in onze bijlessen. Ik ben ervan overtuigd dat bewegend leren meer moet worden toegepast in het onderwijs, er is geen reden om het niet te doen! Wat is jouw ervaring met bewegend leren?
Blijf vooral leren en bewegen!
Sid van der Wal
De Bijlesmeester

Aanmeldingsformulier gratis eerste bijles