Geneeskundecursus voor scholen

420,00

Wissen

Artikelnummer: Niet beschikbaar Categorie:

Op een interactieve en levendige manier krijgen leerlingen (8 t/m 13jaar) meer kennis en besef over hoe hun eigen lichaam werkt en over hoe je gezond leeft. Ook maken zij kennis met de medische wereld.     

Aantal leerlingen
De cursus is het meest geschikt voor groepen van 10-25 leerlingen en zal worden gegeven door 2 docenten. In overleg zijn er meer mogelijkheden.

Docenten
De docenten die de lessen verzorgen zijn (ex)geneeskundestudenten. Zij zijn geselecteerd op hun kennis, motivatie en sociale vaardigheden. De tijden waarop zij les kunnen geven zijn flexibel. Zij hebben de mogelijkheid zowel tijdens of na afloop van de schooltijden de cursussen te verzorgen.

Uitvoering
-De leerlingen zullen vooral leren van de interactieve gesprekken tussen docenten en de groep, waarbij de powerpoint presentatie een ondersteunende rol speelt.
-Uitleg van sommige werkingsmechanismen zal plaatsvinden door in groepsverband het mechanisme na te bootsen.
-Elke les wordt afgesloten met een ‘weetje?’, waarin de leerlingen een vraag krijgen en dan zelf de tijd hebben om achter het antwoord te komen. In de volgende les wordt weer gestart met het weetje en gaan we er met zijn allen op in.
-Praktische handelingen m.b.t. onderzoek van hart en longen mogen de leerlingen zelf op elkaar of op de docenten oefenen.
-De leerlingen krijgen een eigen mapje en na elke les wordt daar een stencil aan toegevoegd, waarin de kernpunten van die les zijn samengevat, zodat ze het nog kunnen nalezen.

Leerdoelen
Dag 1  Wat zit er allemaal in je lijf?
– Een globaal idee krijgen van wat er in het lichaam zit en hoe het lichaam is opgebouwd
(organen/orgaanstelsels)
– Het begrip orgaan wordt verduidelijkt
– De leerling weet van de belangrijkste organen wat ze zijn en waar deze zich in het lichaam bevinden
  (torso pop)
– De leerling weet van de belangrijkste organen wat de functie ervan is.
– De leerling realiseert zich dat het lichaam één samenwerkend geheel is en dat de organen met
elkaar samenwerken.
– De leerling legt de link met falende organen en ziek worden. Hij/zij probeert al een aantal bekende
ziektes/aandoeningen te koppelen aan bepaalde organen.

 Dag 2  Hart en longen
-De leerling krijgt beter inzicht in de functie van het hart en de longen.
-De leerling weet wat het hart doet en hoe de bloedsomloop verloopt.
-De leerling snapt wat er met de hartslag gebeurt bij inspanning, en waarom.
-De leerling snapt de functie van de longen en de samenwerking met het hart.
-De leerling maakt kennis met het ziektebeeld ‘astma’ (hoe voelt dit en wat doe je eraan).
-De leerling leert over de gevolgen van roken voor de longen.

-De leerling maakt kennis met de stethoscoop.
-De  leerling kan zelf de ademfrequentie opmeten bij een andere persoon.
-De leerling kan zelf de hartslag voelen en opmeten bij een andere persoon.
-De leerling voelt zelf hoe astmatische benauwdheid voelt (dmv ademen door een rietje)

Dag 3 Huid, oren en ogen
-De leerling krijgt meer inzicht in de belangrijkste functies van huid, oren en ogen.
-De leerling leert over de voordelen en nadelen van zonlicht op de huid.
-De leerling leer over brandwonden en hoe hiermee om te gaan in een acute situatie.
-De leerling krijgt meer inzicht in het gehoor.
-De leerling leert over de eenheid decibel
-De leerling leert wanneer geluid schade kan veroorzaken aan het oor.
-De leerling krijgt meer inzicht in de functie van de ogen.
-De leerling leert over gevaren en bescherming voor de ogen.

-De leerling leert over de verschillende soorten gevoel die de huid waarneemt.
-De leerling voert een korte gehoortest uit
-De leerling maakt kennis met verschillende vormen van gezichtsbedrog

Dag 4  Verbanden
-De leerling leert de technieken van het polsverband.
-De leerling leert de technieken van het dekverband.
-De leerling leert een mitella om te doen.
-De leerling leert het verschil tussen verschillende soorten verbanden, wanneer gebruik je welke?
-De leerling leert om gaasjes te gebruiken wanneer dit nodig is.

 Dag 5  Een dag uit het leven van een dokter
-De leerling heeft een globaal idee van wat een dokter allemaal tegen kan komen op een dag.
-De leerling kan met zijn of haar kennis uit eerdere dagen bepaalde klachten aan bepaalde organen
en structuren koppelen en andersom.
-De leerling maakt kennis met de denkwijze van een arts bij verschillende patiënten op verschillende
gebieden(gespreksvoering , lichamelijk onderzoek , behandeling).
-De leerling ziet in meerdere casussen het doel van arts: de klacht verminderen, de patiënt tevreden
stellen en de algemene gezondheid(roken, overgewicht) op peil houden.
Op dag 5 gaat de groep tezamen de opgedane kennis toepassen terwijl zij in de rol van een arts kruipen.

Dag 6 Quiz en afsluiting
Dag 6 is de laatste cursusdag en heeft een overkoepelende functie. Op vragen die in de cursus gesteld zijn, die te uitgebreid waren op om dat moment te behandelen, kan nu beter worden ingegaan. Ook bepaalde onderwerpen die de leerlingen interessant bleken te vinden kunnen nu extra aan bod komen. Een afsluitende quiz (in teams) wordt vervolgens gespeeld om de opgedane kennis nog eens te ‘toetsen’ en de cursus leuk af te sluiten.

De leerlingen ontvangen een deelnamecertificaat voor hun deelname aan de cursus.